Investeren in innovatie

Sinds de oprichting van Aquafin hebben onderzoek en innovatie altijd een belangrijke plaats ingenomen in het bedrijf. Door de ontwikkeling van kennis die nodig is voor innovatieve ketenoplossingen, wil Aquafin de huidige en toekomstige uitdagingen in de afvalwatersector aanpakken. De onderzoeksstrategie van het bedrijf is gericht op drie grote pijlers: integraal waterbeheer, recuperatie van energie en grondstoffen en de betrouwbaarheid en performantie van de zuiveringsinfrastructuur vergroten.

Nationaal en internationaal is Aquafin een gewaardeerde onderzoekspartner van academische instellingen en onderzoeksinstituten. Het bedrijf neemt dan ook vaak deel aan onderzoek dat wordt gesubsidieerd door Europa. Het onderzoeksbudget dat Aquafin ter beschikking krijgt van het Vlaamse Gewest, volstaat voor kleinschalige onderzoeksstudies met beperkte pilootopstellingen en de nodige meetapparatuur. Van zodra een onderzoeksproject overschakelt van de pilootfase naar volle schaaltoepassingen, doet Aquafin wel een beroep op financiering via het Optimalisatieprogramma of via het programma voor asset management.